Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen: Tuotteet valmistettava niin, että ne ovat käytettävissä uudelleen

– Auton hävittäminen murskaamalla on huono idea. Sen sijaan auton purkaminen osiin on hyvä idea, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kok) aloitti puheenvuoronsa.

Pietikäisen avaus sisälsi olennaisimman hänen kiitoksia keränneestä alustuksestaan. Hän käsitteli kiertotaloutta ja sen merkitystä tavalla, joka piti kuulijat valppaina.

Pietikäinen painotti tosiasiaa, että nykyinen tapamme toimia ja tuottaa hyödykkeitä kuluttaa luonnonvaroja 1,5 maapallon verran. Vuonna 2050 kulutustaso on neljä maapallollista, jos tahti ei muutu. Jokainen voi tykönään kuvitella, mihin tällainen johtaa.

Resursseja siis tuhlataan. Pietikäinen painotti, että aika alkaa olla kortilla, ellei muutosta saada aikaan.

Kiertotalous on noussut yhä enemmän keskiöön, kun mietitään keinoja, joilla kestävä kehityksen ideoita voitaisiin panna täytäntöön. Autopurkamoala edustaa kiertotaloutta parhaimmillaan; autonosat halutaan uudelleenkäyttöön sellaisenaan eikä automaattisesti murskaamalla niitä metallijakeiksi.

Kiertotaloudessa valmistetaan hyödykkeitä, joita voi korjata ja käyttää uudelleen. Tavoitteena on ensisijaisesti uudelleenkäyttö, vasta myöhemmin kierrättäminen raaka-aineeksi.

– Tuotteet on valmistettava niin, että ne ovat käytettävissä uudelleen, Pietikäinen korosti.

Hän mainitsi esimerkkejä etenkin autoteollisuudesta, joka tuntuu kulkevan vastavirtaan EU:n pyrkimysten suhteen.

Pietikäinen piti ei-toivottuna kehityksenä sitä, että digitaalisen koodauksen vuoksi uusien autojen sisältämät osat eivät ole sujuvasti käytettävissä uudelleen. Hän kuvaili tätä jopa esimerkkinä epäreilusta kilpailusta.

On resurssien tuhlaamista, että sinänsä toimivat osakomponentit joutuvat murskattavaksi uudelleenkäytön sijasta. Sama koskee Pietikäisen mukaan ajoneuvokierrätystä laajemminkin. Olisi huolehdittava siitä, että elv-autot menisivät aina ensin purkamolle ja vasta sitten murskaamolle.

– Autoteollisuus on voimakas toimija, ja sillä on lobbaajansa EU:ssa. Tulkaa EU-parlamenttiin ja pitäkää enemmän ääntä asioistanne. Älkää olko turhan takia liian kohteliaita, Pietikäinen evästi Egara-väkeä.

18 elo

Työryhmä etsi keinoja tehostaa käytettyjen autonosien menekkiä

Vuosina 2015-15 toteutetussa romuajoneuvojen varastointi-, kuljetus- ja esikäsittelytoiminnan ympäristönsuojelun kehittämistä koskevassa hankkeessa esitettiin yhdeksi kohteeksi elv-autojen osien uudelleenkäytön tehostamista Suomessa. Ympäristöministeriö perusti syksyllä 2016 epävirallisen työryhmän, jonka tarkoituksena oli löytää uusia keinoja ja toimintatapoja, joilla voitaisiin tehostaa romuajoneuvojen osien uudelleenkäyttöä. Työryhmässä olivat edustettuina Suomen Autopurkamoliitto ry, Autovahinkokeskus, Suomen Autokierrätys Oy sekä romuajoneuvojen käsittelyä harjoittavien operaattoreiden […]

Helsingin Egara-kokous oli menestys