Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen: Tuotteet valmistettava niin, että ne ovat käytettävissä uudelleen

– Auton hävittäminen murskaamalla on huono idea. Sen sijaan auton purkaminen osiin on hyvä idea, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kok) aloitti puheenvuoronsa.

Pietikäisen avaus sisälsi olennaisimman hänen kiitoksia keränneestä alustuksestaan. Hän käsitteli kiertotaloutta ja sen merkitystä tavalla, joka piti kuulijat valppaina.

Pietikäinen painotti tosiasiaa, että nykyinen tapamme toimia ja tuottaa hyödykkeitä kuluttaa luonnonvaroja 1,5 maapallon verran. Vuonna 2050 kulutustaso on neljä maapallollista, jos tahti ei muutu. Jokainen voi tykönään kuvitella, mihin tällainen johtaa.

Resursseja siis tuhlataan. Pietikäinen painotti, että aika alkaa olla kortilla, ellei muutosta saada aikaan.

Kiertotalous on noussut yhä enemmän keskiöön, kun mietitään keinoja, joilla kestävä kehityksen ideoita voitaisiin panna täytäntöön. Autopurkamoala edustaa kiertotaloutta parhaimmillaan; autonosat halutaan uudelleenkäyttöön sellaisenaan eikä automaattisesti murskaamalla niitä metallijakeiksi.

Kiertotaloudessa valmistetaan hyödykkeitä, joita voi korjata ja käyttää uudelleen. Tavoitteena on ensisijaisesti uudelleenkäyttö, vasta myöhemmin kierrättäminen raaka-aineeksi.

– Tuotteet on valmistettava niin, että ne ovat käytettävissä uudelleen, Pietikäinen korosti.

Hän mainitsi esimerkkejä etenkin autoteollisuudesta, joka tuntuu kulkevan vastavirtaan EU:n pyrkimysten suhteen.

Pietikäinen piti ei-toivottuna kehityksenä sitä, että digitaalisen koodauksen vuoksi uusien autojen sisältämät osat eivät ole sujuvasti käytettävissä uudelleen. Hän kuvaili tätä jopa esimerkkinä epäreilusta kilpailusta.

On resurssien tuhlaamista, että sinänsä toimivat osakomponentit joutuvat murskattavaksi uudelleenkäytön sijasta. Sama koskee Pietikäisen mukaan ajoneuvokierrätystä laajemminkin. Olisi huolehdittava siitä, että elv-autot menisivät aina ensin purkamolle ja vasta sitten murskaamolle.

– Autoteollisuus on voimakas toimija, ja sillä on lobbaajansa EU:ssa. Tulkaa EU-parlamenttiin ja pitäkää enemmän ääntä asioistanne. Älkää olko turhan takia liian kohteliaita, Pietikäinen evästi Egara-väkeä.

Romutuspalkkio tekee paluun

Vuonna 2015 ensi kertaa kokeiltu romutuspalkkio astuu vuoden alusta jälleen voimaan. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio näkee, että palkkio hyödyttää paitsi autokauppaa myös kierrätystä ja koko kansantaloutta.   Vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilu kiihdytti autojen kiertoa liikenteessä. Se nuorensi romutettavien autojen keskimääräistä ikää melkein kahdella vuodella ja piristi autokauppaa selvästi.   Vuonna 2018 palkkio tulee […]

Puheenjohtajan palsta 4/2017

Marraskuu on jo lähes puolivälissä ja lämpömittarin lukema lähes sama kuin juhannuksena, muutama lämpöaste. Ilmastonmuutos on todellisuutta ja se tulee ottaa vakavasti. Yhtä todellinen, ilmastonmuutosta vieläkin vakavampi, uhka ovat muovit ja niistä syntyvä jäte. Muoveista sekä autoperäisistä jätteistä muodostuu huimasti kasvavaa liiketoimintaa perinteisen purkamotoiminnan rinnalle.   Autopurkamoiden varaosamyynnin (uudelleenkäytön) rinnalle syntyy jätehierarkian ohjaamana tarve lajitella […]