Helsingin Egara-kokous oli menestys

Eurooppalaisten autopurkamoliittojen yhteistyöjärjestö Egara (European Group of Automotive Recycling Association) piti vuosikokouksensa Suomessa 19.-20. toukokuuta. Tapahtuma oli kaikin puolin menestyksekäs.

Ilmassa oli pientä historian havinaa, kun Egara-väki aloitti kaksipäiväisen kevättapaamisensa Helsingissä perjantaina 19. toukokuuta 2017.

Kokouspaikkana toimi hotelli Crowne Plaza, joka oli tukikohtana myös keväällä 1999, jolloin Egara ensimmäisen kerran kokousti Suomessa.

– Olemme nyt toista kertaa koolla Suomessa, vieläpä samassa hotellissa. Se on hyvä merkki. Odotan hyvää kokousta ja paljon antoisia keskusteluja asioista, totesi Egaran puheenjohtaja, sveitsiläinen Walter Frauenknecht, julistaessaan tapahtuman avatuksi.

Valtaosa noin 30 ulkomaisesta kokousvieraasta oli ensimmäistä kertaa Suomessa. Muutamille kotimaamme oli tuttu ennestään, esimerkiksi puheenjohtaja Frauenknecht on nuorena miehenä jopa hetken aikaa asunut Tampereella.

Myös hollantilainen Marc van den Brand oli mukana jo vuoden 1999 kokouksessa Helsingissä.

Kokousvieraita saapui seuraavista maista: Hollanti, Irlanti, Iso-Britannia, Norja, Puola, Ranska, Ruotsi, Sveitsi, Tanska ja Viro.

Kaksipäiväinen kevättapaaminen alkoi perjantaina esitelmä- ja keskustelutilaisuudella hotelli Crowne Plazassa.

Puheenvuoroja käyttivät tilaisuudessa kutsuvieraina olleet EU-komission ympäristöpääosaston asiantuntija Artemis Hatzi-Hull, ympäristöneuvos Anna-Maija Pajukallio ympäristöministeriöstä sekä europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kok).

EU:ssa ajoneuvokierrätyksestä vastaava Hatzi-Hull käsitteli alan nykytilaa, ongelmakohtia ja tulevaisuudennäkymiä EU-komission vinkkelistä, ja Pajukallio kertoi puheenvuorossaan ajoneuvokierrätyksestä Suomessa.

Pietikäinen piti paljon ajatuksia herättäneen alustuksen tuotteista, niiden valmistamisesta ja käyttöiästä suhteessa maapallon kantokykyyn.

Jälkikommenteissa hän sai kokousväeltä paljon kiitosta pureutumisestaan tämän päivän autonvalmistuksen ja tuotteiden uudelleenkäytön väliseen ristiriitaan. Valmistusvaiheessa uusiin autoihin sisällytetään yhä enemmän digitaalisesti koodattuja osia, joiden uudelleenkäyttö on vaikeaa ellei mahdotonta.

Esitelmä- ja keskustelutilaisuuden jälkeen Egara-väki lounasti hotellilla. Iltapäivällä oli vuorossa varsinainen Egaran vuosikokous, johon ottivat osaa kansallisten purkamoliittojen nimeämät edustajat.

Muilla oli mahdollisuus viettää vapaa iltapäivä. Avec-ohjelmaan kuuluivat opastettu kiertokäynti Helsingissä, lounas ravintola Brondassa, tutustuminen kauppahalliin ja -toriin sekä vierailu Kansallismuseossa.

Perjantain päätteeksi Egara-väki kokoontui yhteiselle illalliselle Crowne Plazan Winter Gardeniin. Tarjolla oli muun muassa savustettua villisikaa.

Lauantai oli retkipäivä. Aamupäivällä ohjelmassa oli tutustuminen Autovahinkokeskus Oy:n (AVK) tiloihin ja toimintaan Espoossa. Sieltä siirryttiin bussikuljetuksella Kauppatorin rantaan, jossa seuruetta odotti risteilyalus Doris II.

Merihenkinen lounas syötiin aluksen risteillessä Itä-Helsingin saaristossa. Ilma oli mitä kaunein; laivan toisella puolella avautui Suomenlahden ulappa ja toisella puolella näkymä lukuisiin saariin ja luotoihin. Alus kävi kääntymässä Villingin luona ja ajoi sitten kohti Suomenlinnaa.

Suomenlinnaa Egara-väelle esiteltiin kahden oppaan voimin. Suomen historiaan väkevästi kytkeytyvän linnoitussaaren menneisyys ja nykytila avautuivat hyvin asiansa osanneiden oppaiden ansiosta.

Suomenlinnasta palattiin mantereelle lautalla. Kauppatorilta kokousväki käveli Ateneumiin halki kevätkesäisen, erilaisia tapahtumia täynnä olleen Helsingin ydinkeskustan. Ateneumissa jakaannuttiin jälleen kahteen ryhmään sen mukaan, halusiko osallistua englannin- vai suomenkieliseen opastukseen.

Alvar Aalto -näyttely ja maalaustaiteemme kultakauden suurten nimien (Gallen-Kallela, Edelfelt, von Wrightit jne.) työt tekivät vaikutuksen vieraisiin.

Illalla oli vuorossa Egaran kevättapaamisen päättänyt juhlaillallinen ravintola Lyonissa. Tunnelma oli korkealla mainiosti sujuneen ja hyvässä hengessä vietetyn kaksipäiväisen session ansiosta.

Ulkomaiset vieraat olivat varsin tyytyväisiä näkemäänsä ja kokemaansa.

– Parhaat kiitokset järjestäjille, kaikki on sujunut erinomaisesti, Egaran pääsihteeri Henk Jan Nix tiivisti kokousvieraiden tunnelmat.

Koteihinsa vieraat palasivat pääosin sunnuntaina. Poikkeuksiakin oli, esimerkiksi Henk Jan Nix suuntasi morsiamensa Ymke Michelsin kanssa Helsingistä viikoksi Itä-Suomeen vuokraamallaan asuntoautolla.

09 huhti

Romutettujen autojen määrä kasvoi

Viime vuonna kierrätysjärjestelmän kautta romutettiin noin 73 000 ajoneuvoa. Romutettujen autojen määrä kasvoi noin 22 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna ja romutuspoistojen määrä kääntyi vuonna 2017 selvään kasvuun.   Muutokseen vaikuttivat ensisijaisesti metallien maailmanmarkkinahinnan nousu sekä kuluttajien parempi tietämys autojen kierrätysjärjestelmästä. Vuonna 2015 romutuspalkkiokokeilu lisäsi romutettujen autojen määrää yli 6 000 henkilöautolla.   Henkilöauton keskimääräinen romutusikä […]

09 huhti