Sähköinen rekisteröinti alkaa syksyllä

Ensi marraskuun jälkeen autojen ja muiden ajoneuvojen, kuten esimerkiksi moottoripyörien, mopojen ja traktoreiden, rekisteröinti on mahdollista hoitaa perinteisten rekisteröintikäytäntöjen lisäksi myös sähköisesti.

Lainsäädäntö astuu voimaan 16. marraskuuta.

– Otamme ensimmäisten joukossa koko maailmassa käyttöön sähköisen rekisteröinnin. Sen ansiosta rekisteröintitoimien hoito on mahdollista täysin sähköisesti, ilman perinteisiä paperisia rekisteröintitodistuksia, kertoo osastopäällikkö Toni Pallaspuro liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista.

– Vanhat käytänteet säilyvät kuitenkin uusien rinnalla. Haluamme sähköisillä palveluilla tuoda lisää valinnan mahdollisuuksia kansalaisille ja yrityksille.

Ei isoja muutoksia romutukseen

Sähköisen rekisteröinnin käyttöönotto ei mainittavasti muuta ajoneuvon romuttamiseen liittyviä käytäntöjä.

– Kierrätyspisteessä tarkistetaan auton omistajatiedot Trafin rekisteristä. Paperien katsominen jää pois, tiivistää Pallaspuro.

Tavalliselle autonkäyttäjälle lakimuutos näkyy arjessa siten, että rekisteröintitodistuksen ykkösosaa ei enää tarvitse pitää ajossa mukana Suomessa liikuttaessa. Ajossa pitää olla jatkossa mukana siis vain ajokortti.

Paperista rekisteröintitodistusta ei anneta enää jatkossa automaattisesti rekisteröinnin yhteydessä, mutta sen saa pyydettäessä Trafin oma asiointi –palvelusta tai rekisteröintitoimipisteistä.

Raskailla ajoneuvoilla ja perävaunuilla rekisteröintitodistuksen ykkösosa pitää kuitenkin olla ajossa mukana vuoden 2017 alkuun asti. Nämä ajoneuvot saavat paperisen rekisteröintitodistuksen yhä entiseen malliin rekisteröinnin ja katsastuksen yhteydessä.

Helpottaa autokauppaa

Sähköisen rekisteröinnin mahdollisuudet näkyvät erityisesti autokaupassa, sekä yleisessä että yksityishenkilöiden välisessä. Autokaupan voi siis jatkossa hoitaa paperisen rekisteröintitodistuksen kakkososan lisäksi myös sähköisellä varmenteella.

Sähköinen varmenne on kertakäyttöinen ja voimassa 14 vuorokautta. Ajoneuvon omistaja voi hakea varmenteen Trafin oma asiointi –palvelusta kellon ympäri ja se mahdollistaa rekisteröintitoimien teon ajasta ja paikasta riippumatta.

– Sähköisen rekisteröinnin tarkoituksena on sujuvoittaa sekä yksityishenkilöiden että yritysten ajoneuvojen rekisteröintiasioiden hoitoa, toteaa Pallaspuro.

– On tärkeää, että muun sähköisen asioinnin ohella myös rekisteröintitoimia voi tehdä itselleen parhaaksi katsomana ajankohtana eivätkä rekisteröintiasiat ole enää sidottuja toimipaikkojen sijainteihin tai aukioloihin.

Vastaava malli on ollut viime vuoden elokuusta lähtien käytössä veneiden rekisteröinnissä, missä se on Pallaspuron mukaan otettu positiivisesti vastaan.

>>> www.trafi.fi

22 huhti

Puheenjohtajan palsta 1/2019

Minut valittiin puheenjohtajaksi SAL Ry:n kevätkokouksessa Helsingissä 31.3.2019. Kiitän jäsenistöä luottamuksesta. Kokousta edeltävänä päivän pidettiin liiton 20-vuotisjuhlan teemalla paneelikeskustelu, johon oli saatu paikalle huippuosallistujat.   Tämä tilaisuus kertookin paljon Liiton nykytilanteesta; se on hyvä ja vakaa, meitä arvostetaan ja kuunnellaan. Suhteemme kotimaassa ja kansainvälisesti ovat kunnossa. Kiitos tästä kuluu jäsenistölle, aiemmille liiton hallituksille ja puheenjohtajille […]