Walter Frauenknecht jatkaa Egaran puheenjohtajana

Egaran vuosikokous valitsi Walter Frauenknechtin jatkamaan järjestön puheenjohtajana. Sveitsiläinen Frauenknecht on ollut pitkään mukana Egarassa, ja ennen Helsingin-kokousta hän toimi väliaikaisena puheenjohtajana.

Egara myös täydensi hallituksensa kokoonpanoa. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin Mikael Abraham Ruotsista.

Hallituksessa jatkavat Frauenknechtin ohella Marc van den Brandt (Hollanti), Dorothée Decrop (Ranska) ja Siri Sveinsvoll (Norja).

Egaran pääsihteerinä toimii Henk Jan Nix (Hollanti).

Kokouksessaan Egara keskusteli ajankohtaisista asioista. Yksi niistä on häilyväksi havaittu ero elv-auton ja käytetyn auton välillä. Toivomuksena on, että saataisiin aikaan kriteerit, joiden avulla elvin ja käytetyn auton määrittely onnistuisi selkeästi.

Asiaan on kiinnitetty huomiota myös EU:ssa. Etenkin autoja maasta vietäessä on kyettävä selvittämään, onko kyseessä elv- vai käytetty auto. EU:n odotetaan tekevän tarkennuksia jätedirektiiviin, mahdollisesti jo syksyllä.

Kokouksessa keskusteltiin myös muun muassa tuloksista niissä työryhmissä, joissa Egara on ollut edustettuna.

Järjestö aikoo jatkaa yhteistyötä eri tahojen kanssa. Yhteyksiä ympäristöviranomaisiin ja lainsäätäjiin pidetään hyvin tärkeinä, sillä ajoneuvokierrätykseen liittyvät ongelmat ovat pääosin samanlaisia eri maissa.

Vuonna 1991 perustetussa Egarassa on jäseninä 11 kansallista autopurkamoliittoa. Mukana ovat Hollanti, Iso-Britannia, Irlanti, Norja, Puola, Ranska, Ruotsi, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Viro.

Jäsenmäärillä mitattuna suurimmat purkamoliitot ovat Ranskan CNPA, Puolan FORS ja Iso-Britannian MVDA.

>>>www.egaranet.org