15 joulu
Autopurkamoliitto

Työryhmä pohtii romuajoneuvojen osien uudelleenkäytön tehostamista

Ympäristöministeriön käynnistämä hanke romuajoneuvojen sisältämien osien uudelleenkäytön tehostamiseksi on edennyt loppusuoralle.

Hanketta varten koottu epävirallinen asiantuntijatyöryhmä on kokoontunut syksyn kuluessa kolmesti, ja paraikaa on menossa hankkeen loppuraportin laadinta.

Työryhmän tarkoituksena on ollut tunnistaa olemassa olevia esteitä romuajoneuvojen osien uudelleenkäytölle sekä ideoida ja tuottaa uusia keinoja, toimintatapoja ja yhteistyön muotoja, joiden avulla voitaisiin tehostaa näiden osien uudelleenkäyttöä.

Ryhmään kutsuttiin edustajat seuraavista tahoista: Suomen Autopurkamoliitto ry, Suomen Romukauppiaiden Liitto ry, Suomen Autokierrätys Oy, Autovahinkokeskus Oy (AVK), Pirkanmaan ely-keskus, Etelä-Savon ely-keskus, Kuusakoski Oy, Stena Recycling Oy ja Sitra.

Puheenjohtajana on toiminut ympäristöministeriön edustaja eli ympäristöneuvos Anna-Maija Pajukallio tai neuvotteleva virkamies Tarja-Riitta Blauberg.

Sihteerin tehtäviä on hoitanut ylitarkastaja Eevaleena Häkkinen Suomen ympäristökeskuksesta. Hän myös laatii raportin romuajoneuvojen osien uudelleenkäytön tehostamisesta.

 

Lisännyt viranomaisten tietoa

Työryhmässä Autopurkamoliittoa edustava puheenjohtaja Kari Laine on siinä mielessä tyytyväinen, että työskentely on ainakin lisännyt viranhaltijoiden tietoisuutta ajoneuvokierrätyksen arkitodellisuudesta ja ongelmakohdista.

– Tänä päivänä elv-autot eivät enää ole metsässä pitkään ruostuneita romuja vaan autoja, jotka kenties vielä eilen ovat olleet aktiivikäytössä tien päällä.

Työryhmän kokoontumistahtia Laine on pitänyt liian harvana. Tiiviimpi työskentely olisi ehkä tuottanut paremman lopputuloksen.

– Iloa himmentävä seikka on, ettei työryhmässä oteta juridisesti kantaa asioihin.

Ehkä tunnetuin epäkohta on väliaikaiseksi tarkoitettu ajoneuvon liikennekäytöstä poisto, mikä on johtanut mittavaan haamuauto-ongelmaan Suomen viranomaisrekistereissä.

– Se on iso kanto kaskessa, ja sekoittaa näkökulmaa, kun mietitään autokierrätyksen kehittämistä.

 

’Myrkyt ja herkut menevät sekaisin’

Jätehierarkiassa osien uudelleenkäyttö on luokiteltu korkealle. Tätä painottaa myös EU, jonka mukaan autonosien uudelleenkäytön on oltava etusijalla verrattuna osien murskaamiseksi materiaalikäyttöön.

Samalla korostetaan liiketaloudellisia periaatteita. Osien uudelleenkäytön edistämisen on oltava taloudellisesti kannattavaa toimintaa taholle, joka sitä suorittaa.

– Purkamot ovat ammattilaisia, jotka kokemuksestaan tietävät, millä osilla on kaupallista potentiaalia. Ei ole operaattorien tai heidän keräilijöidensä tehtävä päättää, onko tässä autossa myytäviä osia vai ei, Laine viittaa yleiseen käytäntöön eli kourakeräilyyn, joka pilaa elv-autoja.

– Nykysysteemissä myrkyt ja herkut menevät sekaisin.

Romuajoneuvojen sisältämien osien udelleenkäytön edistämistä pohtivan työryhmän raportin uskotaan valmistuvan alkuvuonna 2017.

 

Muita uutisia

14 huhti
Ilkka Koponen

Liitolle kokenut hallitus ja uusi puheenjohtaja

Suomen Autopurkamoliiton kevätkokouksessa 4.-5.4.2025 valittiin yksimielisesti uusi hallitus. Seuraavat vuodet tulevat olemaan liiton ja purkamoteollisuuden kannalta työntäyteisiä ja merkityksellisiä. EU-tasoinen sääntely uudistuu ja sitä myöten myös teollisuudenalan toimintamallit on tarpeen uudelleenarvioida.   Meillä on nyt uudistumisen paikka ja mahdollisuus, korostaa uusi hallituksen puheenjohtaja Juha Vähäoja   Hallitukseen valittiin seuraavat jäsenet: Juha Vähäoja, puheenjohtaja Kari Laine, […]

Lue lisää
14 huhti
Ilkka Koponen

Autovalmistajien romutuskartellista vakava viesti ajoneuvojen kiertotaloudelle

Euroopan komissio antoi aprillipäivänä vakavan muistutuksen suomalaiselle autojen kiertotalouden käsittelyketjulle ja sitä valvoville viranomaisille, kun se määräsi noin 458 miljoonan euron sakot 15 suurelle autovalmistajalle sekä Euroopan autoteollisuuden etujärjestölle (ACEA). Syynä on pitkäaikainen autojen kierrätykseen liittyvä kartelli. Yritykset ovat myöntäneet osallisuutensa ja suostuneet sovitteluun. Komission selvitys osoitti, että kartelli koski erityisesti kahta keskeistä seikkaa. Autovalmistajat […]

Lue lisää