14 marras
Ilkka Koponen

Valmistelussa oleva lainsäädäntö kuihduttamassa kotimaista kiertotaloutta

Ulkomainen autoteollisuus on saamassa monopoliaseman Suomen kiertotalousmarkkinoilla tuottajayhteisöjen yksinoikeuden myötä.

 

Autoperäisen jätteen käsittely tulee Suomessa keskittymään ulkomaisia autoteollisuusjättejä edustavalle tuottajayhteisölle entistä enemmän, jos parhaillaan valmisteltava jätelain ja tuottajavastuusääntelyn uudistus toteutuu. Valmistelussa oleva monopolistinen malli antaisi tuottajille ensisijaisen oikeuden jätehuollon järjestämiseen. Käytännössä tuottajat saisivat lähes täydellisen päätösvallan siihen, miten ja missä ajoneuvojen kierrätys tapahtuu ohi varsinaisen jätehuoltoa hoitavan käsittelyketjun.

Koska Suomessa ei ole omaa autoteollisuutta, ulkomainen autoteollisuus saisi käytännössä monopoliaseman Suomen kiertotalousmarkkinoilla. Kotimaiset autopurkamot ja kierrätysyritykset, jotka ovat pääosin pieniä ja keskisuuria toimijoita, jäisivät alisteiseen asemaan. Ilman oikeutta raaka-aineeseen eli jätteeseen alalle ei jää kannustumia kehittää toimintaa eikä investoida.

“Valmisteltu malli jättäisi suomalaiset kiertotalouden toimijat sivurooliin ja siirtäisi päätösvallan globaaleille autoteollisuusjäteille. On vaikea ymmärtää, miksi suomalaisen kiertotalouden toimintaedellytyksiä halutaan valuttaa muualle Eurooppaan ja Aasiaan, mistä autot käytännössä tulevat”, Suomen Autopurkamoliiton järjestöjohtaja Ilkka Koponen sanoo.

 

Monopoli heikentäisi kilpailua ja innovaatioita

 

Suomessa romutetaan vuosittain noin 70 000–80 000 ajoneuvoa, mutta vain 20 prosenttia niistä tulee uudelleenkäyttöä käytännössä toteuttaville autopurkamoille. Valtaosa ajoneuvoista päätyy sellaisenaan murskaamoihin ilman, että osia enää lähdetään purkamaan uutta käyttöä varten. Uudelleenkäytön aste onkin vain 2–3 prosenttia, kun esimerkiksi Ruotsissa ja Ranskassa se on moninkertainen.

”Kiertotalous on nyt kovassa nosteessa, ja sen tiimoilta syntyy valtavasti uutta toimintaa ja innovaatioita ympäri maailmaa. Jos monopolimalli toteutuu, puhutaan satojen miljoonien menetetyistä liiketoimintamahdollisuuksista ja ympäristöhyödyistä. Kiertotalouden uusi lisäarvo, investoinnit ja osaaminen syntyisi muualle Eurooppaan eikä suomalainen työ ja kansantalous tästä pääsisi hyötymään. Meillä on Suomessa valtavasti osaamista ja potentiaalia, joka on vaarassa kuihtua pois”, Koponen painottaa.

Samaan aikaan EU-tasolla valmistellaan ELV-asetusta, joka tähtää merkittävään kasvuun ajoneuvojen osien uudelleenkäytössä. Yksi uudelleenkäytetty auton osa merkitsee jopa 80 prosenttia vähemmän hiilipäästöjä uuteen osaan verrattuna. Uudelleenkäytetty osa on myös samalla kuluttajalle kustannustehokas valinta verrattuna uuteen varaosaan. EU:ssa eri jätejakeiden erityispiirteet on tunnustettu, mutta Suomessa kaikki jätteet ollaan viemässä yhden lainsäädännön mallin alle – myös autonosien kaltaiset positiivisen arvon omaavat jätteet. Tämä hidastaisi innovaatioita ja estäisi markkinaehtoisen kehityksen.

”Suomalaiset kiertotalousyritykset eivät uskalla investoida, jos raaka-aineen eli käytöstä poistettujen autojen hyödyntäminen perustuu jonkin toisen, monopoliasemassa olevan toimijan tahdonvaltaan. Tämä on selvä kannustinloukku, joka myös vaarantaa kestävän yritystoiminnan ja uudelleenkäytön tavoitteet”, Koponen varoittaa.

 

Markkinaehtoinen malli turvaisi kotimaisen kiertotalouden

 

Suomen Autopurkamoliitto muistuttaa, että markkinaehtoisuus ja omistusoikeuden suoja ovat suomalaisen yhteiskunnan peruslähtökohtia ja kehittyvän kiertotalouden perusedellytyksiä. Kun auton omistaja toimittaa ajoneuvonsa purkamolle, sen tulisi olla purkamoyrittäjän eikä tuottajayhteisön omaisuutta. Uudelleenkäyttö, kunnostaminen, korjaaminen ja raaka-aineiden kierrätys ovat sekä ekologisesti, kestävästi että taloudellisesti järkeviä ratkaisuja. Suomi on sitoutunut kestävän kehityksen teemoihin, ja toimiva ajoneuvojen kiertotalous sopii tähän erinomaisesti.

”Valmisteilla oleva alan EU-tasoinen sääntely antaa hyvän pohjan kotimaiselle kehitykselle, mutta monopoli ei ole ratkaisu. Päinvastoin se on uhka suomalaiselle osaamiselle, ympäristölle ja kuluttajille. Kansallisesti ei pidä tehdä ratkaisuja, jotka heikentävät kotimaisen alan toimintaedellytyksiä”, Koponen kiteyttää.

Ympäristöministeriön valmistelussa oleva kiertotalouslaki: Linkki

 

Lisätiedot:

Suomen Autopurkamoliitto ry

Toiminnanjohtaja

Ilkka Koponen
050 304 9486
ilkka.koponen@autopurkamoliitto.fi

 

Muita uutisia

14 huhti
Ilkka Koponen

Liitolle kokenut hallitus ja uusi puheenjohtaja

Suomen Autopurkamoliiton kevätkokouksessa 4.-5.4.2025 valittiin yksimielisesti uusi hallitus. Seuraavat vuodet tulevat olemaan liiton ja purkamoteollisuuden kannalta työntäyteisiä ja merkityksellisiä. EU-tasoinen sääntely uudistuu ja sitä myöten myös teollisuudenalan toimintamallit on tarpeen uudelleenarvioida.   Meillä on nyt uudistumisen paikka ja mahdollisuus, korostaa uusi hallituksen puheenjohtaja Juha Vähäoja   Hallitukseen valittiin seuraavat jäsenet: Juha Vähäoja, puheenjohtaja Kari Laine, […]

Lue lisää
14 huhti
Ilkka Koponen

Autovalmistajien romutuskartellista vakava viesti ajoneuvojen kiertotaloudelle

Euroopan komissio antoi aprillipäivänä vakavan muistutuksen suomalaiselle autojen kiertotalouden käsittelyketjulle ja sitä valvoville viranomaisille, kun se määräsi noin 458 miljoonan euron sakot 15 suurelle autovalmistajalle sekä Euroopan autoteollisuuden etujärjestölle (ACEA). Syynä on pitkäaikainen autojen kierrätykseen liittyvä kartelli. Yritykset ovat myöntäneet osallisuutensa ja suostuneet sovitteluun. Komission selvitys osoitti, että kartelli koski erityisesti kahta keskeistä seikkaa. Autovalmistajat […]

Lue lisää