Ensimmäisen auton patentoinnista 130 vuotta
Alkuvuonna tuli kuluneeksi 130 vuotta ensimmäisen polttomoottoriauton patentoinnista. Saksan Mannheimissa asunut insinööri ja keksijä Carl Benz jätti 29. tammikuuta 1886 Berliinin keisarilliseen patenttitoimistoon hakemuksen moottorilla liikkuvasta vaunusta.
Benzin kolmipyöräisen automobiilin moottori oli kaasukäyttöinen. Keksinnön nimeksi tuli Motorwagen, ja sen kuuluisaksi tulleen patenttikirjan sarjanumero oli DRP 37435.
Patenttikirjassa luki näin: ”Tämä kolmipyöräinen Patent-Motorwagen on ehdoton maailmanuutuus, täysin harmoninen, itsekseen kulkeva ajoneuvo, jossa on polttomoottori voimanlähteenä. ”
”Moottorina on yksisylinterinen nelitahtimoottori, jonka 954 kuutiosenttimetrinen tilavuus kehittää 400 kierroksella minuutissa 0,75 hevosvoiman tehon. Patent-Motorwagenin huippunopeus on noin 16 kilometriä tunnissa.”
Pilkanteon kohteesta maailmanmenestykseen
Patent-Motorwagen suoritti ensiesiintymisensä 3. heinäkuuta 1886 Mannheimin Ringstrassella.
Aluksi Benzin keksintöä pilkattiin, kuten lähes kaikkia suuria uutuuksia eri aikoina. Osa ihmisten vahingonilosta oli tavallaan ymmärrettävää. Motorwagen oli ajossa epäluotettava, moottorilla liikkuvaksi tarkoitettua vaunua piti vähän väliä työntää ihmisvoimin.
Vasta Motorwagenin kolmas versio pari vuotta myöhemmin sai ihmiset kiinnostumaan automobiilista. Myyntimenestystä Benzin kolmipyöräisistä ei kuitenkaan koskaan tullut. Motorwageneita meni kaupaksi 25 kappaletta.
Samoihin aikoihin Benzin kanssa kehitteli myös toinen saksalainen, Gottfried Daimler, ilman hevosia kulkevia vaunuja. Daimlerin tavoitteena oli saada aikaan nelipyöräinen automalli. Miehet asuivat verraten lähekkäin, mutta eivät tunteneet toisiaan eivätkä työskennelleet yhdessä.
Aikalaiskriitikoiden mukaan Benzin ja Daimlerin ”hevosettomilla vaunuilla” ei pitänyt olla mitään tulevaisuutta. Toisin kuitenkin kävi.
Ensimmäinen moderni henkilöauto, Mercedes 35 hp, esiteltiin helmikuussa 1900. Siinä olivat edustettuina monet nykyauton ominaispiirteet, kuten pitkä akseliväli, leveät akselit, alhainen painopiste ja kulmaan asetettu ohjauspylväs.
Auto oli myös ensimmäinen, joka oli valmistettu Mercedes-nimellä ja jossa käytettiin monia sittemmin Mercedes-Benzeille tyypillisiä teknisiä ratkaisuja. Nokka-akselin ohjaamat pakoventtiilit takasivat moottorille aikaisempaa tasaisemman käynnin ja autolle entistä nopeamman kiihtyvyyden.
Nelisylinterinen moottori oli esitelty Phaeton-mallissa vuonna 1898.
Kehitteillä autonomisesti kulkeva auto
Patent-Motorwagenista on tehty huima tekninen hyppäys 130 vuodessa.
Daimler AG jatkaa perustajiensa työtä, josta alkoi modernin auton kehitys ja maailmanvalloitus. Vuoden 1886 jälkeen yhtiö on jättänyt yli 90 000 autoa tai sen komponentteja koskevaa patenttihakemusta.
Mercedes-Benzin uusi E-sarja on maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöauto, joka on hyväksytty autonomisen ajamisen testikäyttöön Yhdysvaltain Nevadan osavaltiossa.
Luvan perusteella autonomista ajamista voidaan kokeilla ja kehittää Nevadan sisäisillä ja osavaltiot yhdistävillä pääteillä. Autoissa on kuitenkin oltava mukana kuljettaja, ja yksi matkustaja, jotka voivat tarvittaessa puuttua ajamiseen.
Lähteet: veho.fi, yle.fi
Kuva: Veho
Muita uutisia
Liitolle kokenut hallitus ja uusi puheenjohtaja
Suomen Autopurkamoliiton kevätkokouksessa 4.-5.4.2025 valittiin yksimielisesti uusi hallitus. Seuraavat vuodet tulevat olemaan liiton ja purkamoteollisuuden kannalta työntäyteisiä ja merkityksellisiä. EU-tasoinen sääntely uudistuu ja sitä myöten myös teollisuudenalan toimintamallit on tarpeen uudelleenarvioida. Meillä on nyt uudistumisen paikka ja mahdollisuus, korostaa uusi hallituksen puheenjohtaja Juha Vähäoja Hallitukseen valittiin seuraavat jäsenet: Juha Vähäoja, puheenjohtaja Kari Laine, […]
Autovalmistajien romutuskartellista vakava viesti ajoneuvojen kiertotaloudelle
Euroopan komissio antoi aprillipäivänä vakavan muistutuksen suomalaiselle autojen kiertotalouden käsittelyketjulle ja sitä valvoville viranomaisille, kun se määräsi noin 458 miljoonan euron sakot 15 suurelle autovalmistajalle sekä Euroopan autoteollisuuden etujärjestölle (ACEA). Syynä on pitkäaikainen autojen kierrätykseen liittyvä kartelli. Yritykset ovat myöntäneet osallisuutensa ja suostuneet sovitteluun. Komission selvitys osoitti, että kartelli koski erityisesti kahta keskeistä seikkaa. Autovalmistajat […]