Lähes neljä vuosikymmentä purkamoyrittäjänä riittää

Jorma Ahtee sanoo tulevansa joka arkiaamu mielellään töihin, mutta pitkä rupeama purkuautojen parissa on tulossa päätökseen. Hän aikoo myydä yrityksensä Vammalan Osamyynti Oy:n ja vaihtaa vapaalle.

Loppukesän päivä on mitä hehkein. Hartaasti odotettu kesäinen lämpö on saavuttanut Suomen vasta elokuussa, melkeinpä syksyn kynnyksellä.

Purkamoyrittäjä Jorma Ahtee katselee ulos toimistohuoneensa ikkunasta. Aurinko paistaa kirkkaasti.

– Tässä työssä on mennyt 38 vuotta. Olen huomannut, ettei ole enää sellaista paloa kuin joskus aikaisemmin, hän miettii.

Päätös panna yritys myyntiin on kypsynyt vähitellen. Aikaisemmin oli ajatuksena, että oma poika ottaisi jossakin vaiheessa vetovastuun purkamosta, mutta kohtalo puuttui peliin sairauden muodossa.

– Tässä on valmis paketti jollekin yrittäjähenkiselle, ei tarvitse kuin alkaa pyörittää hommia. On oma tontti rakennuksineen, kuorma-auto, hinuri ja trukki. Ja tietenkin paljon tavaraa varastossa.

Oman elämäntyön myyminen pois on, totta kai, herkkä paikka kenelle tahansa. Mutta Ahtee on päätöksensä tehnyt. Toisaalta mitään pakkoa purkamon kiireelliseen myymiseen ei ole.

Hitsarista yrittäjäksi

Jorma Ahtee perusti Vammalan Osamyynti Oy:n 1978 silloisen liikekumppaninsa kanssa. Kaveri jäi kuitenkin pian pois purkamon toiminnasta.

Purkamon perustaminen oli aikoinaan Ahteelle hyppy tuntemattomaan. Hänellä ei ollut aiempaa kokemusta sen paremmin autoalalta kuin yrittämisestä.

Hän oli nuorena miehenä työskennellyt Ruotsissa hitsaajana, tukikohtanaan Malmö. Sieltä käsin hän teki 6-7 vuotta keikkatöitä ympäri Ruotsia.

Pysyvä asettuminen länsinaapuriin ei kuitenkaan houkutellut Tyrväällä, lähellä Vammalaa, syntynyttä miestä. Hän palasi kotiseudulleen, mietti tulevaisuutta vuoden verran ja ryhtyi purkamoyrittäjäksi.

Aluksi purkamo sijaitsi Vammalan Roismalassa. Sieltä firma muutti Vammalan Liuhalaan, velipojan entisen metallifirman kaarihalliin.

– Siellä ollessa ajattelin, ettei tänne mettäkorpeen kannata laajentaa. Kun sitten asetuimme nykyiselle paikalle, ei pois muuttaminen ole käynyt edes mielessä. Toimipaikan suhteen kolmas kerta sanoi toden.

Yleispurkamona alusta saakka

Vammalan Osamyynti sijaitsee valtatie 12:n varressa, noin viiden kilometrin päässä entisestä Vammalasta, nykyisestä Sastamalasta.

Purkamokiinteistön päädystä erottuu vielä teksti ”Sastamalan Auto”. Ahtee ei ole pitänyt tarpeellisena häivyttää pois liikerakennuksen historiaa. Talossa sijaitsi autoliike ennen purkamotoiminnan aloittamista.

Purkamon vieressä kohoava tuulimylly on hyvä maamerkki.

Omaa tonttia on 2,2 hehtaaria. Rakennuksissa on tilaa 1 500 neliön verran. Tällä hetkellä purkamo työllistää yrittäjän lisäksi kolme henkilöä. Yhden työntekijän vaje on tarkoitus paikata syksyllä.

Yleispurkamona alusta sakka toiminut Vammalan Osamyynti harjoitti purkuosien tuontia Keski-Euroopasta jo 1980-luvun alkupuolella. Osia tuotiin ensiksi silloisesta Länsi-Saksasta, myöhemmin Hollannista.

Kun hintaerot kotimaan tarjontaan verrattuna tasaantuivat, ulkomaan tuonti lopetettiin.

Nykyään Ahtee hankkii purettavat autot vakuutusyhtiöiltä ja suoraan yksityisiltä kansalaisilta.

– Sellaista olen hieman ihmetellyt, kun yhtiöt myyvät jopa 15 vuotta vanhoja vaurioautoja ehdollisesti korjattaviksi. Samaan aikaan yritetään romutuspalkkiokokeilulla saada autokantaa nuoremmaksi.

Miten elettiinkään ennen nettiaikaa?

Purkuosien kauppa on siirtynyt yhä voimallisemmin nettiin. Ahtee on ollut jo pitkään mukana varaosahaku.fi –palvelussa, eikä ole katunut liittymispäätöstä.

– Voi sanoa, että melkein kaikki myytävät osat menevät nykyään netin kautta. Se puoli on kasvanut todella vauhdikkaasti.

Osia myydään ympäri Suomea, myös ulkomaille. Tilauksia on tullut muun muassa Espanjasta. Ehkä yllättävintä on, että kauppoja on tehty myös Ruotsiin, vaikka länsinaapurissa on tunnetusti laaja tarjonta purkuosista.

– Ei sielläkään ilmeisesti ihan kaikkiin autoihin ole aina tarjolla hyväkuntoisia käytettyjä osia.

Maailma muuttuu, eikä vähiten uuden tekniikan myötä. Ahtee muistelee hymyssä suin, kuinka edistyksellisenä kapineena telefaksia pidettiin joskus takavuosina. Nykyään faksin käyttö on aivan marginaalista – jos kyseistä laitetta enää ylipäänsä on enää kellään aktiivikäytössä.

Liikuntaa ja puutarhanhoitoa

Vaikka Ahtee on vähitellen lopettelemassa pitkää työuraansa, ei mies aio linnoittautua lempisohvalle tai nojatuoliin. Hänellä on harrastuksia, joista mieluisimpia ovat puutarhanhoito ja liikunta.

– Kotona riittää puuhaa. Meillä on omakotitalo ja noin kolmen tuhannen neliön tontti, johon on tarkoitus hankkia hieman lisämaata naapurilta.

Puutarhassa kasvaa muun muassa omenapuita ja marjapensaita, joiden hyvinvoinnista isäntä kantaa erityistä huolta. Kasvimaa on enemmän vaimon hoidossa.

– Joskus tuntuu, että minusta on tulossa jänis, kun ruokalautasella on aina niin paljon vihreää, Ahtee nauraa.

Jotakin Ahteen rohkeudesta ja ennakkoluulottomuudesta kertoo se, että nuorena miehenä hän harrasti nyrkkeilyä paikallisen Vammalan Seudun Voiman väreissä. Tämä oli siis aikana, jolloin nyrkkeilyssä ei vielä käytetty nykyisenkaltaisia päänsuojia.

Ahteen sarja oli 71 kiloa, ja vastuksina sen aikakauden kärkinyrkkeilijöitä. Kertaakaan ei kuulemma maailma sumentunut täystyrmäyksen takia, mutta yksi käynti köysineliön lattiassa kovan osuman seurauksena on jäänyt mieleen.

– Oli hyvä, että lopetin nyrkkeilyn ajoissa. Ei tiedä, missä kunnossa nyt olisi, jos otteluja olisi tullut enemmän, Ahtee sanoo, ja koputtaa havainnollistavasti päätään.

>>> www.osamyynti.com