Puheenjohtajan palsta 2/2019
Tervehdys lukijat!
Tänä vuonna tapahtuu paljon meidän alallamme ja siksi tässä lehdessä on mielenkiintoisia juttuja, jotka kannattaa lukea tarkasti. Sanat kiertotalous ja hiilijalanjälki ovat nyt kaikkien huulilla. Presidentti Sauli Niinistökin sanoi äskettäin ympäristöasioista kysyttäessä, että ”tulevaisuudenkuva, jota ollaan rakentamassa, ei ole valoisa. Ihmiskunnalle tulee kiire suojata itseään, joten toimeen on tartuttava.”
Purkamot ovat tarttuneet toimeen jo 20 vuotta sitten. Tuolloin perustettiin liittomme, jonka ajamat asiat tukevat ympäristön asiaa 100-prosenttisesti. Tästä esimerkkinä toimikoon Suomen uusi hallitusohjelma, jonne saimme painavan sanamme. Mainintamme koskee sitä, että digitaalisen alustan kautta on varmistettava, ettei ajoneuvoja, joissa on uudelleenkäytettäviä osia, mene purkamoiden ohi esimerkiksi romukauppoihin ja murskalaitoksille. Traficom on ottanut osaltaan aktiivisesti asian työn alle ja elokuussa jatkamme vaikuttamistoimia, jotta tämä tavoite toteutuu.
Tulevan uuden jätedirektiivin vaikutus uudelleenkäyttöön on ensisijainen ja sitä aletaan seurata tilastoimalla, pelkkä materiaalikierrätys ei siis enää riitä.
Meille on tietenkin tärkeää myös, että liiketoimintamme on kannattavaa. InCarin operatiivinen johtaja Tommi Vatén kertoo lehdessämme, mitkä asiat mahdollistavat käytetyn varaosan myymisen isolle ostajalle. Näistä neuvoista kannatta ottaa vaarin.
Liittomme osallistui ensi kertaa eurooppalaisten ELV-ajoneuvoasioista vastaavien autonvalmistajien teknisen puolen johtajien kokoukseen. Tämänkin kansainvälisen foorumin selkeä viesti oli, että autoteollisuus joutuu ottamaan kierrätettävyyden yhä vahvemmin huomioon. Autotehtaat toki mielellään johdattelevat keskustelua käyttövoiman vaihtamiseen, joka kasvattaisi automyyntiä paljon. Meidän ja ympäristön kannalta tärkeää on kuitenkin huomioida myös auton valmistamisen hiilijalanjälki, onhan se pahimmillaan yhtä suuri kuin elinkaaren aikainen polttoaineen kuorma.
Mitäpä jos autoilun kokonaishiilijalanjälkeä pienennettäisiin käytetyillä osilla siten, että se huomioitaisiin myös laskennallisesti? Käyttämällä korjaamiseen purkuosaa autovalmistaja saisi siitä hiilikompensaatiota!
Hyvää kesän jatkoa!
Veli-Matti Jalonen
puheenjohtaja
Muita uutisia
Neljä viidestä toivoo: käytettyjä varaosia tulisi hyödyntää autokorjauksessa
Hyötyosina tunnettuja käytettyjä varaosia hyödynnetään autokorjaamoissa mahdollisuuksien mukaan toiminnan ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Vahinkokorjaamo Autoklinikan tuoreen tutkimuksen mukaan useimmat suomalaiset ovat tietoisia tästä. Neljä viidestä suomalaisesta jopa aktiivisesti toivoo hyötyosia käytettävän oman ajoneuvonsa vaurioiden korjaamisessa. Vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeä osa liiketoimintaa myös vahinkokorjausalalla. Korjaustöiden ympäristövaikukseen on mahdollista vaikuttaa positiivisesti monin eri tavoin, joihin lukeutuvat esimerkiksi korkea […]
Purkuosalla puoleen hintaan
Kun auton korjaamisessa halutaan säästää rahaa, yksi vaihtoehto on tarttua käytettyihin osiin. Purkuosan käyttö säästää myös ympäristöä. Teksti: Juha Partanen / Taloustaito Eteläpohjalaisen perheen vain vähän päälle satatuhatta kilometriä ajetusta vuosimallin 2013 Volkswagen Touranista hajosi vaihdelaatikko. Kestävyydeltään murheenkryyninä tunnettu seitsenvaihteinen DSG-vaihteisto lakkasi yhtäkkiä toimimasta, yksi korvake oli rikkoutunut, ja auto jäi tien varteen odottamaan hinauspalvelua. […]