Purkuosalla puoleen hintaan
Kun auton korjaamisessa halutaan säästää rahaa, yksi vaihtoehto on tarttua käytettyihin osiin. Purkuosan käyttö säästää myös ympäristöä.
Teksti: Juha Partanen / Taloustaito
Eteläpohjalaisen perheen vain vähän päälle satatuhatta kilometriä ajetusta vuosimallin 2013 Volkswagen Touranista hajosi vaihdelaatikko. Kestävyydeltään murheenkryyninä tunnettu seitsenvaihteinen DSG-vaihteisto lakkasi yhtäkkiä toimimasta, yksi korvake oli rikkoutunut, ja auto jäi tien varteen odottamaan hinauspalvelua.
Korjaamolla Touranin kaksoiskytkinvaihdelaatikon öljyt ehtivät valua lattialle, ennen kuin auto saatiin työn alle. Kun oli todettu, ettei vaihteistoa kannattanut ryhtyä korjaamaan, Volkswageniin piti saada uusi laatikko. Sen hinta oli peräti 5000 euroa. Edullisempi ratkaisu löytyi purkuosista: Osamyynti AF:llä oli Leppävirralla vain 18 000 kilometriä ajetusta kolariautosta purettu DSG-vaihteisto, jonka hinta oli 1900 euroa. Kun tiivisteet ja työ maksoivat 500 euroa, laatikon vaihtamisen kustannus oli alle puolet uuden hinnasta.
– Se kolariauton laatikko näytti lähes käyttämättömältä, Touranin omistaja kertoo.
Hänen mukaansa Volkswagenin purkuosalaatikoista pyydetään yleensä 2000 – 3000 euroa. Nyt sellainen sattui löytymään vain vuotta nuoremmasta samanlaisesta autosta kuin omakin oli.
Osan löytyminen ei ollut mikään onnenkantamoinen, sillä Osamyynti AF:llä on varastossaan yli 4000 vuosimalleja 2005 – 2019 edustavaa autoa ja yritys käsittelee yli 500 autoa joka vuosi. Sen verkkokaupan varaosahausta löytyy noin satatuhatta varaosaa, jotka ovat kenen tahansa katsottavissa.
Alle puoleen hintaan
Osamyynti AF:n mukaan käytetyn varaosan hinta on yleensä 20 – 50 prosenttia vastaavan uuden alkuperäisvaraosan hinnasta. Hintataso on samaa luokkaa muillakin autopurkamoilla. Viime vuoteen asti Suomen Autopurkamoliiton puheenjohtajana toiminut Kari Laine kertoo esimerkin:
– Siinä missä uusi raakamoottori maksaa esimerkiksi 8000 euroa, purkumoottorin saa laatuluokiteltuna ja takuulla noin puoleen hintaan. Purkamolta saa pääsääntöisesti alkuperäislaatuisen varaosan ja usein varaosakokonaisuutena. Esimerkiksi moottorit myydään usein pantillisena ja toimitetaan apulaitteineen ja johtosarjoineen, mikä vähentää useita tunteja työaikaa asennuksessa. Käytöstä poistettu vanha moottori puolestaan puretaan purkamolla ja näin saadaan suuttimia, antureita, startteja ja latureita myyntiin.
Hintaeroa kasvattaa vielä se, että tiivisteineen ja apulaitteineen uuden moottorin hinta kohoaa helposti 10 000 euroon ja asennettuna se voi maksaa jopa 14 000 euroa.
Kari Laineen Volvoks-yrityksellä on purkamon lisäksi Volvoihin erikoistunut korjaamo. Laine kertoo usein kuulevansa asiakkaiden sanovan töiden vastaanotossa, että ”pannaan sitten käytetyllä osalla kuntoon” tai asiakas toivoo vanhaan autoon käytettävän käytettyä osaa, jos mahdollista.
Välttyy lunastukselta
– Silloinkin, kun ajoneuvon peltivaurion korjaus ylittää lunastushinnan, asia voidaan ratkaista käytetyillä peltiosilla. Asiakas saa tutun auton korjattuna, korjaamo saa työn vakuutusyhtiön lunastamisen sijaan: kaikki voittavat, Laine toteaa.
– Monella on väärä käsitys, että vanha auto korjataan aina uudella osalla. Pallo on nykyisellään oikeastaan korjaamolla ja siellä töiden vastaanotossa. Purkuvaraosalla saadaan selkeää säästöä ja purkuosa parantaa kustannustehokkuutta niin peltikorjaamoilla kuin autokorjaamoillakin, hän lisää.
Toisin kuin voisi luulla, autopurkamot myyvät osia myös automerkkien valtuuttamille korjaamoille. Uusia varaosia edullisempia purkuosia käyttämällä ne säilyttävät asiakassuhteensa myös merkin iäkkäitä autoja käyttäviin kuluttajiin. Volvoksillakin lähtevien pakettien osoitelapuissa näkyi tunnettujen Volvo-liikkeiden nimiä.
Verkkokauppa toimii
Ennen vanhaan alan ihmiset soittelivat toisilleen ja kyselivät purkuosia. Nykyään tarjontaa pystyy setvimään verkossa sekä alan yhteisillä että purkamojen omilla verkkosivuilla.
– Järjestäytyneet purkamot kuuluvat nykyään varaosahaku.fi-nettialustaan. Varaosahaku mahdollistaa laatuluokittelun ja korkealaatuisen varaosakaupan, josta ostaminen on helppoa joko suoraan sivustolta tai chatin välityksellä. Purkuvaraosien käyttö lisääntyy – niin suurissa korjaamoketjuissa kuin maahantuojien koorjamoillakin haetaan kustannustehokkuutta purkuvaraosista. Varaosia menee huomattavasti myös ulkomaille, Kari Laine kertoo.
Kattava informaatio myynnissä olevista purkuosista on hyvin tärkeää ja sen pitää olla asiakkaan ulottuvilla. Vanhat mielikuvat autohajottamoista eivät vastaa nykyaikaisen autopurkamon prosesseja: autoista irrotettavat osat kuvataan, käsitellään ja varastoidaan varustettuna monipuolisella informaatiolla, joka kertoo luovuttaneen auton valmistusnumeron, varustetason, moottorityypin, ajokilometrit, varaosan alkuperänumeron sekä purkamon varaosanumeron ja hyllypaikan.
Osille saa takuun
Purkamoliitolla on takuuehdot, jotka sen jäsenyritykset voivat ottaa käyttöönsä. Tämän lisäksi käytössä on ulkopuolisen yrityksen tarjoama takuu käytetylle varaosalle. Tällöin koko mahdollinen takuukäsittely siirtyy toisaalle, täysin ulkopuoliselle taholle.
Purkamoyrittäjät toivovat, että takuu huomioitaisiin myös vakuutusyhtiöiden piirissä, sillä korjaamoilla ja vakuutusyhtiöiden välivarastoilla törmätään usein todella pienillä vaurioilla lunastettuihin autoihin, jotka olisi saanut kuntoon pienillä osahankinnoilla ja vähäisellä työllä lunastusmenettelyn sijaan. Huomion kiinnittäminen tähän toisi vakuutusyhtiöille ja kuluttajille selvää säästöä sekä töitä purkamoille ja vauriokorjaamoille.
Muita uutisia
Neljä viidestä toivoo: käytettyjä varaosia tulisi hyödyntää autokorjauksessa
Hyötyosina tunnettuja käytettyjä varaosia hyödynnetään autokorjaamoissa mahdollisuuksien mukaan toiminnan ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Vahinkokorjaamo Autoklinikan tuoreen tutkimuksen mukaan useimmat suomalaiset ovat tietoisia tästä. Neljä viidestä suomalaisesta jopa aktiivisesti toivoo hyötyosia käytettävän oman ajoneuvonsa vaurioiden korjaamisessa. Vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeä osa liiketoimintaa myös vahinkokorjausalalla. Korjaustöiden ympäristövaikukseen on mahdollista vaikuttaa positiivisesti monin eri tavoin, joihin lukeutuvat esimerkiksi korkea […]
Puheenjohtajan palsta 2/2019
Tervehdys lukijat! Tänä vuonna tapahtuu paljon meidän alallamme ja siksi tässä lehdessä on mielenkiintoisia juttuja, jotka kannattaa lukea tarkasti. Sanat kiertotalous ja hiilijalanjälki ovat nyt kaikkien huulilla. Presidentti Sauli Niinistökin sanoi äskettäin ympäristöasioista kysyttäessä, että ”tulevaisuudenkuva, jota ollaan rakentamassa, ei ole valoisa. Ihmiskunnalle tulee kiire suojata itseään, joten toimeen on tartuttava.” Purkamot ovat tarttuneet toimeen […]