Rikollisuus yhteinen ongelma
Autopurkamot ja romuliikkeet ovat paljolti samassa veneessä, kun tarkastellaan kierrätysmetallialaan kohdistuvaa rikollisuutta.
Eroa on lähinnä siinä, että purkamoilla on enemmän teknisesti jalostettuja tuotteita, ja romuliikkeillä pääosin raaka-aineita. Molemmat kuitenkin kelpaavat karkeasti ottaen samoille rikollistahoille.
– Ongelma on yhteinen, tiivistää Suomen Romukauppiaiden liiton toiminnanjohtaja Jari Kortesoja.
Ilmoitusjärjestelmä vaikeuttaa vorojen työtä
Kortesoja on saanut aikaan tehokkaaksi kiitellyn ilmoitusjärjestelmän, johon päivittyy koko ajan tietoja kierrätysmetallialaan kohdistuneista rikoksista.
Myös suurin osa autopurkamoista on mukana systeemissä, ja ne seuraavat sen välittämiä tietoja tarkasti. Toiminta-ajatuksena on koko alaa hyödyttävä tietojen vaihtaminen. Postituslistalle liittyminen ei edellytä jäsenyyksiä tietyissä järjestöissä.
– Ilmoitusjärjestelmä on auttanut saamaan varkaita kiinni, kun pimeää tavaraa on yritetty kaupitella eteenpäin. Kun levitetään nopeasti tietoa tapahtuneesta, on kuuman tavaran myynti paljon hankalampaa.
– Varmasti herättää epäilyjä, jos entuudestaan tuntematon henkilö yrittää tarjota vaikkapa 30 katalysaattorin satsia myyntiin.
Ennaltaehkäisyllä suuri merkitys
Rikosten ennaltaehkäisyn merkitystä ei voi korostaa liikaa. Kortesoja pitää modernia valvontakameratekniikkaa hyvin käyttökelpoisena ja suositeltavana.
Monissa romuliikkeissä henkilökunta on nostanut työkoneilla raskaita metallilevyjä esimerkiksi kuparien päälle. Näin on kyetty ehkäisemään ennalta arvometallivarkauksia.
– Poliisit ovat kertoneet tavanneensa kiinni otetuilta varkailta erilaisia ajo-ohjeita läppäreiltä ja navigaattoreilta. Jossain on joku tai joitakin, jotka ohjaavat hommaa, Kortesoja viittaa ammattimaiseen toimintaan.
Kaikkien varkaiden kotimaa ei ole Suomi. Kortesojan mukaan lienee aika tyypillistä, että yöllisen keikan jälkeen rikoksen tekijät ovat jo aamulautalla ylittämässä Suomenlahtea.
Kierrätysmetalleihin kohdistuva rikollisuus on Kortesojan mielestä ilmiö, joka on valitettavasti tullut jäädäkseen. Sen voimakkuus vaihtelee paljolti metallien maailmanmarkkinahintojen mukaan. Nousukaudella pikavoittoja pyydystäviä on enemmän liikkeellä kuin laskevien taksojen aikakaudella.
– Ennen vanhaan kierrätysmetalliala sai olla paremmin rauhassa varkailta, kun romurautakasan rahallinen arvo oli aika pieni.
Muita uutisia
AUTOPURKAMOT TOTEUTTAVAT KIERTOTALOUSTAVOITTEET
Alla oleva juttu löytyy alkuperäisenä Uusio Uutisten verkkosivuilta. EU-direktiivi ja kotimainen lainsäädäntö ovat edellyttäneet jo pitkään 95% kierrätysastetta autoille. Toteutuakseen tämä vaatii purkamoiden ja murskalaitosten saumatonta yhteistyötä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaikkien elinkaarensa päässä olevien autojen pitäisi tulla ensin purkamolle uusiokäyttöön ja vasta sen jälkeen ne voivat mennä materiaalihyödynnykseen. Nyt purkamoiden kautta kulkee […]
Neljä viidestä toivoo: käytettyjä varaosia tulisi hyödyntää autokorjauksessa
Hyötyosina tunnettuja käytettyjä varaosia hyödynnetään autokorjaamoissa mahdollisuuksien mukaan toiminnan ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Vahinkokorjaamo Autoklinikan tuoreen tutkimuksen mukaan useimmat suomalaiset ovat tietoisia tästä. Neljä viidestä suomalaisesta jopa aktiivisesti toivoo hyötyosia käytettävän oman ajoneuvonsa vaurioiden korjaamisessa. Vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeä osa liiketoimintaa myös vahinkokorjausalalla. Korjaustöiden ympäristövaikukseen on mahdollista vaikuttaa positiivisesti monin eri tavoin, joihin lukeutuvat esimerkiksi korkea […]