Romutuspalkkiokokeilu lisännyt elv-autojen virtaa

Heinäkuussa alkanut romutuspalkkiokokeilu on virkistänyt käytöstä poistettavien autojen virtaa purkamoille. Kampanjan vaikutus näkyy etenkin isoissa kaupungeissa tai niiden lähettyvillä sijaitsevilla purkamoilla.

Purkamouutiset-lehti teki elokuun puolivälissä Suomen Autopurkamoliiton (Salry) jäsenyritysten keskuudessa kyselyn romutuspalkkiokokeilun vaikutuksista purkamoille tulevien elv-autojen kertymään.

Vastausten perusteella yleislinja näyttäisi olevan selkeä. Niin sanotuilla kaupunkipurkamoilla kierrätysautojen määrä on kampanja-aikana keskimäärin kasvanut, kun taas loitompana taajamista sijaitsevilla purkamoilla elv-autojen tilanne on pysynyt suurin piirtein ennallaan.

Romutuspalkkiokokeilun konkreettinen anti asiakkaille eli arvoseteli on yleensä otettu ilolla vastaan, mutta kaikki eivät ole tuoneet vanhaa menopeliään purkamolle kampanjaedun takia.

Näyttää siltä, että julkinen rummutus romutuspalkkiokokeilusta on herättänyt kansalaisia siivoamaan nurkistaan käytöstä poistettavia autoja. Kampanjalla on siis ollut perustasoa laajemmalle ulottuvia vaikutuksia.

“Kampanja on koko alan etu”

Monella purkamolla on ollut vilkas keskikesä elv-autojen osalta. Eräät purkamot ovat vielä pyrkineet tehostamaan kampanjaa toimimalla yhteistyössä autoliikkeiden kanssa.

– Autoja on tullut romutettavaksi todella mukavasti. Useat asiakkaat lähtevät autokaupoille meiltä romutustodistuksen kanssa, tai ovat tulossa sieltä saatuaan kuulla 1 500 euron romutusrahasta. Tämä kampanja on koko alan etu, kertoo Katriina Tukiainen Karjalan Purku-Pojat Oy:stä Joensuusta.

– Elv-autoja on tullut tavanomaista enemmän. Teimme ennen kampanjan alkua kierroksen autoliikkeissä ja kerroimme palveluistamme. Yhteistyö on sujunut hyvin, toteaa Toni Susilahti turkulaisesta Oili Jalonen Oy:stä.

– Autojen määrä näyttää lisääntyneen melko paljon. Toisaalta kesäkuu oli normaalia hiljaisempi, joten näyttäisi siltä, että auton romutusta on siirretty romutuspalkkion johdosta. Melko moni on tuonut esiin autoa romutettaessa, että aikoo hyödyntää romutuspalkkion, kertoo Pasi Sarantila Imatran Autopurkamosta, joka tunnetaan myös nimellä Autopurkamo Huolto-osa.

– Meille tuli heinäkuussa parikymmentä setelikelpoista autoa. Osa seteleistä meni käyttöön, osa asiakkaista ei tarvinnut sitä. Ilmeisesti kampanjan mainonta puri, ja he siistivät paikkojaan muuten vaan, sanoo Markus Pesonen Nurmon Autopurkaamo Oy:stä.

– Muutamat automyyjätkin ovat olleet mukana tuomassa vanhaa autoa. He ovat olleet tyytyväisiä nopeaan käsittelyyn. Romutustodistuksen saaminen on kestänyt viitisen minuuttia, Pesonen jatkaa.

– Elv-autot ovat selvästi lisääntyneet kampanjan myötä. Meillä on ollut yhteistyötä merkkiliikkeiden kanssa, kertoo Kari Koli Auto-Lehtinen Oy:stä Salosta.

“Ihmisillä ollut epäselvyyksiä”

Kaikilla paikkakunnilla romutuspalkkiokokeilu ei kuitenkaan ole herättänyt mainittavaa kiinnostusta autoilijoiden keskuudessa.

– Setelikampanjan vaikutus elv-autojen määrään on mielestämme ollut odotettua vähäisempi. Ehkä joka 20:s asiakas on ilmoittanut käyttävänsä romutusedun. Teemme tällä hetkellä yhteistyötä yhden autoliikkeen kanssa, toteaa Tero Pasanen Auto-osix Oy:stä Pihtiputaalta.

– Meille on tullut romutettavaksi vain yksi sellainen auto, jonka tilalle asiakas kertoi ehkä ostavansa uuden auto. Kaiken kaikkiaan romutuksia on ollut tosi vähän heinäkuun alusta lähtien, kertoo Hannu Tuominen Onkiniemen autopurkamosta Sysmästä.

– Meillä kampanja ei ole juurikaan näkynyt. Palkkioon liittyviä kyselyitä on ollut muutamia. Ihmisillä on ollut epäselvyyksiä, voiko edun käyttää myös käytettyyn autoon, sanoo Markus Forsbacka KL-Auto-osacenterista Raisiosta.

– Ei ole tullut yhtään elv-autoa, josta olisi seteliä haluttu. Meille ei tule muutenkaan kovin paljon elv-autoja. Mahtaako olla syynä sijainti, kun olemme Vaasan ja Seinäjoen välissä, miettii Lae-Invest Oy:n Juha Lae Isostakyröstä.

Porsaanreikiä ei ole havaittu

Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Arto Silvennoinen uskoo, että romutuspalkkiokokeilun saama julkisuus on aktivoinut kansalaisia toimittamaan tarpeettomaksi käyneitä autoja kierrätykseen.

Liikkeellä on siis ollut myös niitä, joilla ei tässä vaiheessa ole tarkoitus ostaa uutta, vähäpäästöistä autoa kampanjaseteliä osarahoituksena käyttäen.

– Romutuspalkkiokokeilusta on tullut lisää mainosta autonkierrätystoiminnalle. Kokonaisuudessaan kampanja on otettu oikein hyvin vastaan, olen siitä positiivisesti yllättynyt.

Kampanja saattaa vielä kiihtyä syksyllä, kuten autokauppiaat odottavat. Perinteisesti syksy on parempaa aikaa autokaupan alalla kuin keskikesä.

– Lisäksi monet kesäautot pannaan syksyllä kierrätykseen, Silvennoinen toteaa.

Romutuspalkkiokokeilu on nimensä mukaisesti kokeilu. Nyt kerätään myös kokemuksia, joita voidaan hyödyntää mahdollisissa myöhemmissä kampanjoissa.

Menossa olevasta kokeilusta Silvennoinen ei ole löytänyt porsaanreikiä, mutta joitakin pieniä prosessiin liittyviä valuvikoja on havaittu.

– Romutustodistus kirjoitetaan ajoneuvon luovuttajalle. Jos autoliike palvelee asiakastaan ja tekee romutuksen valtakirjalla, romutustodistus tulostetaankin autokauppiaalle eikä romutettavan auton omistajalle, jolle arvoseteli käytännössä kuuluisi.

– Onneksi tällaisia tapauksia ei ole ollut monta. On kuitenkin syytä olla tarkkana asiakirjoja täytettäessä, Silvennoinen painottaa.