Sertifiointihanke etenee, loppusuora häämöttää
Suomen Autopurkamoliitto ry:n (Salry) jäsenistölleen suuntaama sertifiointihanke etenee kohti loppusuoraa.
Sertifiointia valmisteleva työryhmä on työskennellyt tiiviisti, ja koko hankkeen kulmakivi, käsikirjan muotoon tuleva laatuohjeistus, on paraikaa hiottavana lopulliseen asuunsa.
Purkamoliitto päätti aloittaa sertifiointihankkeen vuosi sitten syksyllä. Salry ei katsonut tarkoituksenmukaiseksi ottaa käyttöönsä esimerkiksi ISO-standardeihin perustuvaa sertifiointia, vaan halusi luoda omavalvontaan perustuvan, räätälöidyn laatujärjestelmän.
Omavalvontaan perustuvassa järjestelmässä saadaan laajalti mukaan alaan kuuluvat ominaisimmat piirteet. Näin purkamoyritysten ei tarvitse ohjata toimintaansa yleisten tai toisille aloille tarkoitettujen laatujärjestelmien mukaisesti.
Salry valitsi keskuudestaan sertifiointityöryhmän, johon kuuluvat Kari Laine (Volvoks.fi), Veli-Matti Lahtinen (Autopurkamo J. Lahtinen), Juha Pursiainen (Euro-Teli) sekä toiminnanjohtaja Kari Heikkilä.
Ryhmän vetäjänä toimii sertifiointiasiantuntija Varpu Ylhäinen VBM-Yrityspalveluista.
Pelkistetysti ilmaistuna työryhmän merkittävin tehtävä on laatuohjeistuksen laatiminen. Ensimmäiset laatuohjeistukseen pohjautuvat sertifioinnit auditointeineen on tarkoitus tehdä työryhmän jäsenten purkamoilla, pilottikohteissa.
Näissä on jo valmistauduttu laatujärjestelmän käyttöönottoon. Se edellyttää muun muassa yrityksen sisäistä läpikäyntiä ja esimerkiksi totunnaisten työtapojen tarkastelua ja uudelleenarviointia.
– On ollut tosi mielenkiintoista haastaa omat ajatuksensa siitä, miten yrityksen töitä tulisi toteuttaa. Että onko se vanha ja tuttu malli sittenkään paras tapa hoitaa asioita. Ei välttämättä, Lahtinen sanoo.
Tämän hetken tietojen valossa Lahtisen purkamo on ensimmäinen, jossa auditointi suoritetaan.
Auditointi on käytännössä ulkopuolisen tahon suorittama katselmus, jossa selvitetään, toimiiko yritys laatuohjeistuksen mukaisesti. Jos toimii, saa yritys todistuksen eli sertifikaatin omavalvontaan perustuvan laatujärjestelmän toteuttamisesta.
Sertifikaatti myönnetään määräajaksi. Purkamojen tapauksessa myöntäjänä on Suomen Autopurkamoliitto ry.
Laatujärjestelmätyö on siis jatkuvaa prosessia. Sen periaatteita ei pidä heittää nurkkaan sertifikaatin saamisen jälkeen.
Sertifioinnista on paljon hyötyä yritykselle. Sertifiointi on kuin työkalu, jonka avulla saavutetaan etuja. Niitä olisi hankalampi saavuttaa ilman laatujärjestelmän käyttöönottoa.
Laadukkaan työn periaatteena on, että homma hoidetaan kerralla kuntoon. Toiminnan laadun puutteista johtuvat virhekustannukset maksavat, ne voivat olla jopa 15-35 prosenttia. Laatu ei maksa, virheet tulevat kalliiksi.
Kun omassa toiminnassa satsataan ennakkosuunnitteluun ja virheiden ehkäisemiseen, saadaan kulut pian takaisin alentuneiden virhekustannusten ansiosta. Laatu ja kannattavuus ovat kytköksissä toisiinsa.
Asiakaskin huomaa, kun yritys tekee työnsä laadukkaasti. Tyytyväinen asiakas ei yleensä ole ensimmäisenä vaihtamassa tavaran tai palvelun toimittajaa.
Lisäksi laatujärjestelmän käyttöönoton ja noudattamisen on havaittu parantavan työturvallisuutta ja viihtyisyyttä yrityksessä.
Salryn sertifiointihankkeesta lisää Purkamouutisten seuraavassa numerossa.
Muita uutisia
Liitolle kokenut hallitus ja uusi puheenjohtaja
Suomen Autopurkamoliiton kevätkokouksessa 4.-5.4.2025 valittiin yksimielisesti uusi hallitus. Seuraavat vuodet tulevat olemaan liiton ja purkamoteollisuuden kannalta työntäyteisiä ja merkityksellisiä. EU-tasoinen sääntely uudistuu ja sitä myöten myös teollisuudenalan toimintamallit on tarpeen uudelleenarvioida. Meillä on nyt uudistumisen paikka ja mahdollisuus, korostaa uusi hallituksen puheenjohtaja Juha Vähäoja Hallitukseen valittiin seuraavat jäsenet: Juha Vähäoja, puheenjohtaja Kari Laine, […]
Autovalmistajien romutuskartellista vakava viesti ajoneuvojen kiertotaloudelle
Euroopan komissio antoi aprillipäivänä vakavan muistutuksen suomalaiselle autojen kiertotalouden käsittelyketjulle ja sitä valvoville viranomaisille, kun se määräsi noin 458 miljoonan euron sakot 15 suurelle autovalmistajalle sekä Euroopan autoteollisuuden etujärjestölle (ACEA). Syynä on pitkäaikainen autojen kierrätykseen liittyvä kartelli. Yritykset ovat myöntäneet osallisuutensa ja suostuneet sovitteluun. Komission selvitys osoitti, että kartelli koski erityisesti kahta keskeistä seikkaa. Autovalmistajat […]